EARLY FEBRUARY - LITTLE BUD MOON (KAGUAT P'A SAN) EARLY MARCH - BUD MOON (KAGUAT P'A) EARLY APRIL - LEAF MOON (AIDEN P'A) LATE APRIL - SUMMER AGANTI: I'LL MAKE IT HOT SOON (PAI AGANTI) LATE MAY - SUMMER TEPGAN: GEESE GO NORTH (PAI TEGPAN P'A) JUNE - SUMMER MOON (PAI GANHINA P'A) LATE JULY - LITTLE MOON OF DEER HORNS DROPPING OFF (TAGUNOTAL P'A SAN) AUGUST - YELLOW LEAVES MOON (AIDENGUAK'O P'A) SEPTEMBER - MOON WHEN THE LEAVES FALL OFF EARLY OCTOBER - TEN-COLDS MOON (GAKINAT'O P'A) LATE OCTOBER - WAIT UNTIL I COME (AGANTI) LATE NOVEMBER - GEESE-GOING MOON (TEPGAN P'A) LATE DECEMBER - REAL GOOSE MOON (GANHINA P'A)
Strony
▼
wtorek, 28 lutego 2012
indiańskie nazwy miesięcy Kiowa
poniedziałek, 27 lutego 2012
W Górach Czarnych
W Górach Czarnych,
gdzie strumień niesie dziejów pień.
W Górach Czarnych,,
gdzie wiatr opłakuje plemion śmierć.
W Górach Czarnych,
gdzie sosna pod szkielet tipi się pnie.
W Górach Czarnych,
gdzie bizon przychodzi złożyć kości swe.
W Górach Czarnych,
gdzie wymarłe zwierzęta ukryły oblicza swe.
W Górach Czarnych
pod skałą żółte kamienie kryją się.
W Górach Czarnych,
gdzie wśród nagich szczytów orzeł gniazdo ma.
W Górach Czarnych,
gdzie Indianin odnajduje życia sens.
W Górach Czarnych,
gdzie siedziba duchów jest.
W Górach Czarnych,
gdzie dzień Twego powrotu zbliża się.
kolejny z moich wierszy
niedziela, 26 lutego 2012
piątek, 24 lutego 2012
małżeństwa Indian
Wszyscy Indianie Wielkich Równin posiadali zwyczajowe reguły,
wykluczajace zawieranie mał enstwa pomiedzy najbli szymi krewnymi, a w
niektórych plemionach nawet pomiedzy nie spokrewnionymi członkami tego
samego klanu. Jednak e szeroko rozpowszechniony zwyczaj uwzgledniał przy
zawieraniu mał enstwa w wiekszym stopniu koniecznosc zachowania wiezi
rodzinnej ni mał enska zale nosc dwojga ludzi. Tak wiec w celu zachowania
wiezi rodzinnej wdowiec enił sie z siostra swej zmarłej ony (sororat), a wdowa z
bratem zmarłego me a (lewirat). W plemionach utrzymujacych te zwyczaje
męż czyzna mógł tak e o żenić sie z córka brata własnej ony lub z siostra ojca
własnej żony.
Indianie Wielkich Równin uznawali wielo enstwo, to znaczy, e jeden
me czyzna mógł miec kilka on (poligamia), jednak e zazwyczaj rzadko miewali
wiecej ni po cztery lub piec, a wiekszosc mał enstw była monogamiczna
(mał enstwo jednego me czyzny z jedna kobieta). W przypadkach wielo enstwa
Indianin nie był krepowany normami sororatu, lecz przewa nie na nastepne ony
brał jej siostry, uwa ajac, e w wiekszej zgodzie beda współ yły z soba siostry ni
kilka nie spokrewnionych kobiet.
Najbardziej rozpowszechniona forma zawierania mał enstwa u
Indian Wielkich Równin było kupno żony. Fakt kupna nie czynił z kobiety
„nabytego przedmiotu” i w niczym jej nie uwłaczał, wrecz przeciwnie, wysokosc
zapłaty odzwierciedlała wielkosc szacunku me czyzny dla przyszłej ony oraz jej
rodziny. U niektórych plemion narzeczony zamiast zapłaty swiadczył przed slubem
na rzecz przyszłych tesciów ró ne usługi, zupełnie jak wynajety pracownik, przez
okres roku lub dwóch lat, a jeszcze w innych plemionach rodzina narzeczonego i
rodzina narzeczonej obdarowywały sie wzajemnie równowartosciowymi
upominkami z okazji zawierania wiezów mał enskich. Oprócz kupna ony
praktykowano równie uprowadzanie kobiet. Taka forma zawierania mał enstwa
zostawała uznana przez społeczenstwo, je eli zwiazek zawarty w ten sposób okazał
sie trwały.
Zawarcie mał enstwa nie było krepowane przepisami religijnymi ani
aktami prawnymi, wiec i jego rozwiazywanie nie wymagało zbyt wielkiego
zachodu. W przypadku zamieszkiwania mał enstwa u rodziny me a,
niezadowolony ma po prostu wyganiał one z chaty z wszystkimi nale acymi do
niej rzeczami i kazał wracac do domu jej ojca. Natomiast gdy mał enstwo
mieszkało u rodziny ony, ma zabierał swoje osobiste rzeczy (bron, ubranie,
konia) i odchodził do swej rodziny. Wsród wielu plemion tak me czyzna jak i
kobieta mieli prawo rozwiazywac mał enstwo. Rozwody zdarzały sie dość często,
ale wierna, pracowita żona była rzadko opuszczana przez męż a.
"Złoto Gór czarnych"
czwartek, 23 lutego 2012
łuki Indian
indiański łuk znajdujący się w British Museum |
Indianie u ywali stosunkowo krótkich łuków, chocia w czasach
pieszych wedrówek nieco dłu szych. Po zdobyciu koni, podczas jazdy wierzchem
łatwiej mo na było posługiwac sie krótszym łukiem (około 105 cm długości). Łuki
były u ywane przez Indian jeszcze przez długi czas po zdobyciu koni, poniewa
nabijanie przez lufe ówczesnych muszkietów sprawiało wiele trudności, co
uniemoż liwiało szybkie strzelanie. Łuki miały du a przewage nad muszkietami
nabijanymi przez lufe. W czasie koniecznym na ponowne naładowanie muszkietu
wprawny łucznik mógł wystrzelic z łuku od 12 do 15 strzał.
"Złoto Gór Czarnych"
wtorek, 21 lutego 2012
wschodni Komancze - indiańskie nazwy miesięcy
January - Toh mua księżyc roku
Ukurooma mua - średni księżyc
February - Positsu mua - księżyc deszczu ze śniegiem
March - Nanabutituikatu mua - zimny i ciepły księżyc Tahpooku mua - cottonball moon
April - Tahma mua - księżyc nowej wiosny
May - Totsiyaa mua - księżyc kwiatów
June - Puhi mua - księżyc liści
July - Urui mua - gorący księżyc
Pia mua - obfity księżyc
August - Tahma mua - księżyc lata
Ukuiyuba mua - księżyc nowej jesieni
September - Taboo mua - paperman moon
October - Yuba mua - księżyc pory jesieni
November - Yubaubi mua - księżyc przodka zimy Aho Tabenihtu mua - księżyc dziękczynienia
December - Pia utsu?i mua - księżyc dużego zimna Wahi mua - wiecznie zielony księżyc
poniedziałek, 20 lutego 2012
pamiętaj kim jesteś
Lakota makata taka hela
śpiew ci w lesie ptak
Lakota makata taka hela
szepcze ci na prerii wiatr
Pamiętaj kim jesteś
prosi Cię Twa ziemia.
Pamiętaj kim jesteś,
w oczach mustanga lśni.
Lakota makata taka hela
Pamiętaj kim jesteś.
Byś po śmierci
w Krainie Łowów był
Lakota makata taka hela - (lak) kochaj swój kraj, szanuj ziemię
kolejny z moich wierszy
śpiew ci w lesie ptak
Lakota makata taka hela
szepcze ci na prerii wiatr
Pamiętaj kim jesteś
prosi Cię Twa ziemia.
Pamiętaj kim jesteś,
w oczach mustanga lśni.
Lakota makata taka hela
Pamiętaj kim jesteś.
Byś po śmierci
w Krainie Łowów był
Lakota makata taka hela - (lak) kochaj swój kraj, szanuj ziemię
kolejny z moich wierszy
niedziela, 19 lutego 2012
piątek, 17 lutego 2012
Z życia codziennego Indian
„sprytny me czyzna potrafi zmusic słonce i wiatr, aby pracowały dla niego”
Powiedzenie Szejenów odnosiło sie do wykorzystywania przez Indian
Wielkich Równin słonca i wiatru do suszenia miesa i skór zwierzecych oraz do
sposobu samoczynnego obracania przez wiatr miesa pieczonego nad ogniskiem.
Ów pomysłowy sposób opiekania miesa polegał na tym, e w pobli u ogniska
wkopywano w ziemie gruba gałaz, której drugi, rozwidlony koniec wystawał do
góry. Na tym rozwidleniu opierano długi kij, którego jeden koniec przygwo d ony
był do ziemi, podczas gdy drugi wznosił sie do góry tworzac z ziemia kat ostry. Na
górnym koncu kija zawieszano na długim rzemieniu kawał miesiwa, zwisało ono
nieco z boku płonacego ognia, a wiec z dala od dymu. Posrodku rzemienia
przymocowywano wachlarzowata cienka deseczke. Dzieki niej nawet najl ejszy
podmuch wiatru skrecał rzemien, jednoczesnie obracajac mieso, gdy zas wiatr
ustawał, rzemien rozkrecał sie samoczynnie obracajac mieso w odwrotnym
kierunku. W ten sposób miesiwo opiekało sie równo ze wszystkich stron bez
pomocy rak ludzkich.
"Złoto Gór Czrnych"
Powiedzenie Szejenów odnosiło sie do wykorzystywania przez Indian
Wielkich Równin słonca i wiatru do suszenia miesa i skór zwierzecych oraz do
sposobu samoczynnego obracania przez wiatr miesa pieczonego nad ogniskiem.
Ów pomysłowy sposób opiekania miesa polegał na tym, e w pobli u ogniska
wkopywano w ziemie gruba gałaz, której drugi, rozwidlony koniec wystawał do
góry. Na tym rozwidleniu opierano długi kij, którego jeden koniec przygwo d ony
był do ziemi, podczas gdy drugi wznosił sie do góry tworzac z ziemia kat ostry. Na
górnym koncu kija zawieszano na długim rzemieniu kawał miesiwa, zwisało ono
nieco z boku płonacego ognia, a wiec z dala od dymu. Posrodku rzemienia
przymocowywano wachlarzowata cienka deseczke. Dzieki niej nawet najl ejszy
podmuch wiatru skrecał rzemien, jednoczesnie obracajac mieso, gdy zas wiatr
ustawał, rzemien rozkrecał sie samoczynnie obracajac mieso w odwrotnym
kierunku. W ten sposób miesiwo opiekało sie równo ze wszystkich stron bez
pomocy rak ludzkich.
"Złoto Gór Czrnych"
wtorek, 14 lutego 2012
indiańskie nazwy miesięcy - wschodni czirokezi
nvda kanawoga - zimny księżyc nvda kola - księżyc kościnvda unole - księżyc wiatrunvda atsilusgi - księżyc kwiatównvda gahlvsga księżyc sadzenianvda seluitseiyusdi - księżyc zielonej kukurydzynvda utsi'dsata' - księżyc kukurydzy w TASSELnvda seluuwa`nűń`sa - księżyc dojrzałej kukurydzy nvda udatanvagisdi ulisdv - księżyc końca owoców nvda udatanűń - księżyc orzechów nvda tsiyahloha - HARVEST MOON nvda ganohalidoha - księżyc łowównvda gutiha - księżyc śniegu
poniedziałek, 13 lutego 2012
Idę
Nic nie trwa wiecznie
prócz nieba i gór,
tak mówią starsi mego plemienia
Idę,
biorę mego mustanga.
Idę,
biorę łuk i strzały.
Idę,
biorę tomahawk do ręki.
Idę,
maluję twarz w wojny barwy.
Idę,
po wolność dla tego w co wierzę.
Idę,
po wolność na wieki po śmierci
Nic nie trwa wiecznie
prócz nieba i gór,
tak mówią starsi mego plemienia
prócz nieba i gór,
tak mówią starsi mego plemienia
Idę,
biorę mego mustanga.
Idę,
biorę łuk i strzały.
Idę,
biorę tomahawk do ręki.
Idę,
maluję twarz w wojny barwy.
Idę,
po wolność dla tego w co wierzę.
Idę,
po wolność na wieki po śmierci
Nic nie trwa wiecznie
prócz nieba i gór,
tak mówią starsi mego plemienia
niedziela, 12 lutego 2012
MODLITWA INDIANSKA
Naprawdę wspaniały teks połączony z nastrojową muzyką,
Co potwierdza głęboką i niezwykłą duchowość Indian.
czwartek, 9 lutego 2012
cree
Indianin z plemienia cree |
przymierze z Assiniboinanai, co umoż liwiło im urządzanie wspólnych wypraw na południe, aż do Rzeki Czerwonej Północnej, na terytorium obecnego USA, gdzie walczyli z Dakotami, Czarnymi Stopami i innymi plemionami. Broń palna oraz zachęty kompanii futrzarskich były dla Cree bodźcem do dalekich myśliwskich wypraw na zachód, północ i południe. Szlakami wytyczonymi przez nich wędrował szkocki kupiec i badacz Ameryki Północnej, urzednik kanadyjskiej North- West Fur Company, a zarazem komendant Fortu Chippewyan nad jeziorem Athabaska – Sir Alexander Mackenzie oraz inni kupcy.
Pózniejsza historia Cree ścisłe wiązała sie z poczynaniami Hudson Bay Company i North-West Fur Company. Dzięki swej waż nej roli w rozwoju handlu futrami Cree unikneli wydziedziczenia z własnej ziemi i eksterminacji. W czasie pierwszych kontaktów z białymi liczyli 20000 głów, a obecnie jest ich około 10 000.
środa, 8 lutego 2012
Komancze
W latach 1500-1550 Komancze oddzielili sie od Wschodnich Szoszonow w obecnym stanie Wyoming i odeszli na srodkowe prerie (w dzisiejszych stanach Kolorado i Kansas). Jedna, a nie jedyna, z przyczyn migracji na poludnie byly prawdopodobnie konie. Plemiona indianskie zyjace daleko na poludnie od Szoszonow zdobyly nieco koni na Hiszpanach. Bez koni Indianie preryjni byli biednymi ludzmi. Brak koni nie tylko ograniczal ich mozliwosci poruszania sie (jako zwierze transportowe sluzyl wtedy pies), czy mozliwosci lowieckie na szerokich i plaskich preriach, ale mial takze duzy wplyw na taktyke walki.
Podczas pobytu na srodkowych preriach Komancze zdobyli pierwsze konie. (Niektore zrodla mowia ze to nastapilo nawet wczesniej.) Zacheceni tym nasi Indianie zdecydowali sie opuscic srodkowe prerie i przemiescic sie jeszcze bardziej na poludnie. Byla to sluszna decyzja, w jej wyniku weszli oni w posiadanie olbrzymich ilosci wierzchowcow. Efektem tego ich mozliwosci lowieckie niezmiernie wzrosly, glod nie dziesiatowal ich wiosek. W wyniku wzrostu ludnosci wzrosla tez ilosc wojownikow, co z kolei przyczynilo sie do licznych zwycieskich wojen i potyczek z innymi plemionami i z bialymi. Zdobyte nowe ziemie i lupy uczynily Komanczow jednymi z najbogatszych Indian zyjacych na zachod od rzeki Mississippi.
A teraz troche chronologii:
1706 - pierwsza wzmianka Hiszpanow o Komanczach. Gubernator prowincji Nowy Meksyk
Francisco Cuervo y Valdes Ulibarri w swym raporcie do vice-krola pisal ze Komancze i
Utahowie szykowali sie do ataku na Apaczow wsrod ktorych zyl misjonarz hiszpanski.
(Kavanagh - "The Comanches" str. 63)
1724 - Hiszpanie pisali ze Komancze mimo zdobycia koni, nadal uzywali psow jako
zwierzat transportowych. Jakkolwiek dziewiec lat pozniej, w roku 1735, Komancze
uzywaja juz tylko koni. Oczywiscie psy pozostaly z Indianami tyle ze juz sluzyly do
innych celow.
1740 - w tym wlasnie roku Komancze weszli w posiadanie kilku sztuk broni palnej.
Nabyli ja najprawdopodobniej od handlarzy francuskich w zamian za konie i skory.
1740 - mimo ze wiekszosc Komanczow nadal zyla wzdluz rzeki Arkansas, niektorzy
z nich zaczeli docierac do rowniny Llano Estacado w zachodnim Teksasie.
1743 - Komancze docieraja do centralnego Teksasu. Odwiedzaja Hiszpanow w San
Antonio de Bexar i ... atakuja Apaczow Lipan. Tymi agresorami sa prawdopodobnie
Poludniowi Komancze (Penateka). Jest to pierwsza wzmianka o Komanczach w hiszpanskim
Teksasie.
1745 - czesc Komanczow przenosi sie z doliny rzeki Arkansas w obecnych stanach
Kolorado i Kansas, na prerie Nowego Mexyku. Biali beda nazywac ich Zachodnimi
Komanczami (Kotsoteka).
1750 - czesc z Komanczow osiedla sie na Wyzynie Edwardsa (ang: Edwards Plateau)
w srodkowo-poludniowym Teksasie, skad wypiera Indian Tonkawa i kilka mniejszych
plemion.
1779 - 1780 - epidemia ospy rozprzestrzenia sie z Nowego Orleanu zamieszkalego
przez emigrantow francuskich do Indian Wichita, a od nich do sasiednich plemion
w tym do Wschodnich Komanczow.
1780 - dochodzi do utarczek miedzy Polnocnymi Komanczami (Yamparika) a nowo
przybylymi z polnocy Kiowami. Niektorzy historycy twierdza ze strona sporna byli
Zachodni (Kotsoteka) a nie Polnocni (Yamparika) Komancze.
Pokoj miedzy plemionami Komanczow i Kiowow zostal zawarty w 1805 i od tamtego
czasu oba narody zyly w przyjazni, razem polowaly i razem walczyly.
Dzis Komancze i Kiowa zamieszkuja ten sam rezerwat.
1783 - Komancze majac az 5.000 wojownikow sa prawdziwa potega na preriach.
http://web2.airmail.net/napoleon/_INDIANIE_KOMANCZE.htm#_poczatki
wtorek, 7 lutego 2012
indiańskie nazwy miesięcy - Assiniboini
styczeń Wicogandu środkowy księżyc (miesiąc) luty Amhanska Księżyc długiej suszy marzec Wicinstayazan księżyc chorego oka kwiecień Tabehatawi Księżyc żaby maj Indiwiga bezczynny księżyc lipiec Wahequosmewi Księżyc pełnych liści czerwiec Wasasa Księżyc czerwonych jagód sierpień Capasapsaba Księżyc czarnych wiśni wrzesień Wahpegiwi Księżyc żółtych liści
październik Tasnaheja-hagikta Striped Gopher looks Back Moon
listopad Cuhotgawi mroźny księżyc grudzień Wicogandu-sungagu młodszy brat środkowego księżyca (miesiąca)
poniedziałek, 6 lutego 2012
niedziela, 5 lutego 2012
czwartek, 2 lutego 2012
malowanie ciała u Indian
Indianie malowali swe ciała dla celów ochronnych przed pa lącym
słoncem, sniegiem oraz przed insektami. Równie malowali sie dla ozdoby, dla
zaznaczenia przynale nosci do niektórych stowarzyszen, na ró żne ceremonie i
obrzędy, na znak żałoby, jak i dla poinformowania ogółu o spełnieniu jakiegoś
niezwykłego czynu. Na przykład wojownik po zabiciu wroga malował swą twarz
na czarno, czyli kolorem smierci. Farby wytwarzali z roslin, minerałów i z
niektórych czesci ciała zwierzat, farbę czerwoną - z gliny zawierajacej tlenki,
czarną - ze sproszkowanego zwęglonego drewna, białą - z kaolinu, żółtą - z mchu
drzew sosnowych, zieloną - z rud miedzi.