sobota, 5 grudnia 2015

co dali mi Indianie?




Co dali bądź dają mi Indianie, moje zainteresowanie ich kulturą, historią? hmmm.... ktoś patrzący na to z boku, nie mający o Indianach innego pojęcia niż to, które dają westerny, hah dowiedzieć się o Indianach z westernu, skarbnica wiedzy, ale dobra bez dygresji. tak więc wracając do głównej myśli, co dali bądź dają mi Indianie.  osoba nie posiadająca większej wiedzy na temat Indian powiedziałaby pewnie, że nie mogą mi oni dać niczego, bo nie mam z tego wszystkiego ani chleba, ani czasu mi nie przybywa, raczej ubywa, na przykład w tym momencie, kiedy mogłabym sobie dosypiać, ani nie jest to jakaś super popularna pasja, o której gdy zaczynasz mówić wszyscy słuchają choćby dlatego, że jest popularna, nawet jak mało ich obchodzi. Ale wbrew pozorom Indianie dają kilka rzeczy. a jakie? Zapewne inne spojrzenie na świat, zaczynimy od
podejścia do natury. Indianie nauczyli mnie zachwycać się naturą, dostrzegać piękno w jej prostocie, przedkładać światło gwiazd nad neony miast, słuchać ciszy, słyszeć melodie w szumie wiatru i dziękach zbliżającej się burzy.dzięki Indianom nie traktuje jej tak zupełnie przedmiotowo, jako czegoś co dostałam co mi się należy, jako czegoś co mogę wykorzystać jak mi się tylko umyśli, nawet jeżeli przy okazji to wyniszczę i wyzyskam do cna, Indianie pokazali mi, że naturę mam szanować, gdyż nie jest tylko dla mnie, ale dla wszystkich z którymi ją dzielę i dla wszystkich, którzy przyjdą po mnie, a może przede wszystkim dla nich. Idąc dalej skoro już o ludziach mowa, Indianie nauczyli mnie, że nie ma ludzi gorszych i lepszych, że kolor skóry nic nie mówi o człowieku, a wszyscy wspaniali "biali" którzy z pogardą wypowiadają się o "kolorowych" ludziach są
skończonymi głupcami. I wreszcie to za co jestem i będę do końca wdzięczna, to co w tym momencie postrzegam jako najważniejszą lekcję od Indian - miłość do mojej ojczyzny. nie mogę powiedzieć że wcześniej Polski nie kochałam, ale nie umiałam tego sprecyzować, nie umiałam doceniać poświęcenia polskich bohaterów, dopiero Indianie i historie ludzi takich jak Szalony Koń, historię plemion takich jak Dakotowie pozwoliły mi odkryć jak wielkim skarbem jest dla mnie Polska, jak wielkie szczęście mam że Polska jest moją ojczyzną (wspanialszej bym mieć nie mogła), jak szczęśliwym jestem człowiekiem, bo mieszkam w wolnym, pięknym wspaniałym kraju, który może poszczycić się ta
k wieloma wspaniałymi postaciami znanymi z imienia jak i tymi imienia, których nie znamy. I tylko szkoda, że Indianie nie mogą mieć swej ziemi znów dla siebie, jak my Polacy odzyskaliśmy naszą Polskę. I choćbym zapomniała o wszystkim czego nauczyli mnie Indianie nie zapomnę jednego i chciałabym aby przynajmniej tego jednego nauczył się od Indian każdy kto może szczycić się polską krwią (tak to jest zaszczyt, to nie byle jaka krew): Lakota makha taka hela (szanuj swój kraj/ kochaj swoją ziemię).

-shania

7 komentarzy:

  1. Indianie bez wątpienia byli ludźmi bardzo uduchowionymi i tylko tacy ludzie w dzisiejszych czasach są w stanie się Nimi zachwycać, czerpać z ich mądrości, tęsknić za Nimi... Czy nie mogą dać chleba, a może właśnie mogą...nie sprawią, że czasu będzie więcej, ale mogą sprawić, że nie będzie spoglądać się na zegarek. Ja mam zamiar przekonać się o tym. Zawsze marzyłem o tym, żeby żyć tak jak Oni chociaż w takim stopniu w jakim się da w dzisiejszych czasach i mam zamiar spełnić moje marzenie. Własna działka najlepiej gdzieś na Podlasiu albo w Bieszczadach i jako mieszkanie tylko i wyłącznie przez cały rok Tipi. Szaleństwo, ale moje marzenie...Póki co przygotowania mentalne, czerpanie wiedzy jak żyli jak sobie radzili co uprawiali, w jaki sposób suszyli mięso itp

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękny blog :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) takie słowa to zawsze niesamowita motywacja do dalszych działań.

      Usuń
  3. W pełni zgadzam się z Pani stanowiskiem.Przebija nostalgia,głębokie uczucie miłości ,myślę że cierpliwość i wiara w ludzi.W zderzeniu z białym człowiekiem przegrali. Zginął ich świat.Pozostał żal,nostalgia,gorycz porażki.W kronikach,archiwach amerykańskich pełno jest przykładów kłamstwa,zdrady,oszustwa jakiś w czasie podboju Ameryki dopuścili się biali ludzie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Biały człowiek i dzisiaj dopuszcza się wielkiej niesprawiedliwości względem rdzennych mieszkańców obu Ameryk.Ja kocham tych ludzi od dzieciństwa tzn.około 50 lat.Jest to miłość od pierwszego wejrzenia.Kiedyś myślałam,że to jakieś odchylenie od normy i że powinnam porozmawiać ze specjalistą.A kiedy opowiedziałam o uczuciach do tego narodu,to mogłam zaobserwować głębokie ubawienie moją pasją.Były i takie osoby,które próbowały opowiadać o patologii,która zapanowała w tym społeczeństwie.No cóż nic się nie dzieje bez przyczyny,nie jesteśmy w stanie uratować tego ginącego już narodu,ale możemy ich kochać,wspierać przez internet i uczyć się cudownego życia,które niegdyś wiedli,zawsze w zgodzie z naturą.To prawda,że trzeba być bardzo uduchowionym,ażeby rozumieć te gorące uczucia do nich.Sinilga

    OdpowiedzUsuń
  5. Jest jeszcze jedna rzecz, jedna z Najważniejszych.
    Indianscy mężczyźni dali nam możliwość słodkiego balsamu dla oczu; ). ..
    Dali możliwość patrzenia na Prawdziwych ( nie obstrzyzonych ), Męskich, arcy Pięknych Mężczyzn. ... co w dzisiejszych czasach kaleczenia oczu jest wyjątkowo ważne.
    Indianscy mężczyźni dali mi nadzieję na prawdziwe Piękno fizyczne. A w połączeniu z ich siłą, umiejętnościami były imponujące oraz połączeniem.z Naturą, Ziemią ich wizerunek jest wyjątkowo .. kuszący.
    Wielu indianskich Chłopaków zostało modelami gdyż ich uroda jest wyjątkowa.
    Może więc nawet nauczyli mnie snucia słodkich Marzeń i wiary w nie ; )

    Przykład takiego Pana

    https://i.pinimg.com/originals/f8/8a/7b/f88a7b20d7735df244a2efaee4b6aee6.jpg

    OdpowiedzUsuń
  6. https://i.pinimg.com/originals/00/53/c9/0053c9dc4d777df75147c366fc5d95dd.jpg

    OdpowiedzUsuń